|
|
|
PATRONEM NASZEJ SZKOŁY
JEST BOLESŁAW PRUS
Bolesław
PRUS, właśc. Aleksander Głowacki (1847-1912)
Pisarz, publicysta, felietonista; jako czternastolatek
znalazł się pod opieką brata - działacza frakcji czerwonych, który
wciągnął go do konspiracji; uczestnik powstania styczniowego, ranny
i uwięziony. Po uwolnieniu rozpoczął studia na wydziale matematyczno-fizycznym
Szkoły Głównej w Warszawie, które przerwał 1868. Podejmował różne
prace (także jako robotnik w Warszawie), kontynuując samokształcenie,
przede wszystkim w zakresie nauk ścisłych, dochodząc do znacznej wiedzy,
którą spożytkował później jako popularyzator nowych osiągnięć technicznych,
fizycznych (m.in. szerzył znajomość zjawiska elektryczności); chemicznych.
Debiutował jako felietonista w czasopiśmie humorystycznym „Mucha”,
potem współpracował z „Kolcami", „Niwą” i „Kurierem Warszawskim",
w którym 1882-87 umieszczał cykl Kronik - różnorodnych pod względem
gatunkowym wypowiedzi publicystycznych, stanowiących pierwowzór polskiego
felietonu. Ten typ pisarstwa uprawiał także na łamach „Niwy",
„Wędrowca”, „Kuriera Codziennego", a Kroniki złożyły się w cykl
obejmujący 20 tomów. W pierwszej połowie lat 80 doprecyzowywał własną
koncepcję literatury powieściowej, której cele określał w perspektywie
charakterystycznego dla pozytywizmu socjologicznego ujmowania postaci,
przebiegu fabuły, motywacji, kładąc zarazem nacisk na osobiste doświadczenie
pisarza i skrupulatną obserwację świata. Twórczość pisarską rozpoczął
od nowelistyki (Przygoda Stasia, Anielka, Michałko, Nawrócony, Antek,
Kamizelka, On, Milknące głosy, Grzechy dzieciństwa), uznawanej za
programową manifestację literackiej estetyki pozytywistycznej. Przyjaźń
ze St. Witkiewiczem pogłębiła jego przemyślenia na temat naturalizmu
w sztuce, a ich efektem stała się ostateczna wersja Placówki, powieści,
w której motywy patriotyczne zostały zespolone z typowym dla naturalizmu
biologicznym traktowaniem determinacji losu jednostkowego; 1886-97
powstały najważniejsze w dorobku Prusa powieści: Lalka - epicka panorama
społeczna ówczesnej Warszawy, na tle której umieścił autor skomplikowaną
pod względem psychologicznym postać Wokulskiego, zdeklasowanego szlachcica
usiłującego sprostać wyzwaniu nowych czasów, zmerkantylizowanych i
pozbawionych tradycyjnych wartości, Emancypantki - na przykładzie
losów Madzi Brzeskiej ukazujące w krytycznym świetle moralność mieszczańską,
oraz Faraon - utwór stanowiący wnikliwe studium władzy i struktury
państwa. Powieści te, zwłaszcza Lalka i Faraon, stanowią najwyższe
osiągnięcia polskiego realizmu w drugiej połowie XIX w. Utwory ogłoszone
po 1897 (Widzenie, Ze wspomnień cyklisty, Wojna i praca) spotkały
się z chłodnym przyjęciem czytelników i krytyki. Ponowny przypływ
sił twórczych wywołał wydarzenia związane z rewolucją 1905r., której
genezę Prus pojmował głęboko. Niemniej obawiał się skutków społecznych,
jakie może przynieść anarchia (powieść Dzieci). Obok działalności
pisarskiej uznanie przyniosła Prusowi aktywność społeczna: organizowanie
pomocy dla bezrobotnych, wspomaganie taniego lecznictwa, popularyzacja
wiedzy. Pochowany na Powązkach. Pomnik wykonany przez S. Jackowskiego
z symbolicznym napisem "Serce serc" jest miejscem częstych
odwiedzin przez liczne wycieczki. |
|